SUN Att serva en elbil

Att serva en elbil är i många fall inte så annorlunda. Den mesta verkstadsutrustning kan likaväl användas till elbilar. Även om elbilar inte har samma servicebehov som en konventionell bil så finns fortfarande behovet att kunna lyfta, kontrollera bromsar och ställa in hjul och ljus med mera.

Men det finns en del moment där man kan behöva tänka sig för då elbilar har fler komponenter i underredet som behöver skyddas. Elbilar är i regel mycket tyngre än en fossildriven bil, och är även ofta utrustad med större och tyngre däck.

Här delar vi med oss av hur du använder några typer av vår verkstadsutrustning bäst ihop med en elbil.

1. Billyftar för elbilar

Att lyfta elbilar behöver inte vara svårare än att lyfta fossilbilar. Men det kan vara annorlunda. De allra flesta av våra billyftar fungerar på precis samma sätt till elbilar. Det man behöver tänka extra på är att inte riskera att skada kablage eller batteripaket. De flesta biltillverkare anger lyftpunkterna i fordonets serviceinformation.

Billyftar med lyftarmar

När man lyfter en elbil med lyftarmar är det mycket viktigt att se till att inte skada batteripaketet. Tillsammans med vårt stora utbud av lyftpads och specialutformade lyftadapters för elbilar kan du se till att varje fordons unika lyftpunkter nås exakt.

Våra 2-pelarlyftar i MAHA MA STAR-serien och ingroundlyftarna MAHA ZS DUETT och MAHA ZS SQUARE med lyftarmar levereras som standard med helt gummerade lyftpads för att utesluta elektrisk ledningsförmåga.

Observera annorlunda tyngdpunkter

Eftersom elbilars tyngdpunkt kan skilja sig från fossilbilars är det viktigt att ha koll när en tvåpelarlyft används. Det finns en gammal regel som säger att framhjulsdrivna fossilbilars tyngdpunkt ligger vid sidospeglarna, medan en bakhjulsdrivna fossilbilars tyngdpunkt ligger under förarsätet. Detta gäller inte för elbilar! Ett tips är att lyfta elbilen cirka 30 centimeter upp från golvet och rucka på den för att kontrollera om den står stadigt på lyften.

Lyfta fordon i hjulen

Till våra 2-pelarlyftar MAHA MA STAR 5.5 och MAHA MA STAR 6.5 ton finns möjlighet att lyfta fordonet i hjulen med hjälp av så kallade hjulgafflar. Observera att med detta tillbehör blir den maximala lyftkapaciteten endast 4.0 ton.

Billyft med körbanor

Här är det oftast ingen skillnad mellan en konventionell bil som en elbil. En elbil väger i regel mer, men våra körbanelyftar klarar som standard ändå fordon på 3,5 – 6,5 ton.

Om körbanelyften är utrustad med en inbyggd frihjulslyft som exempelvis MAHA ZS SQUARE 3.5 PF bör man noga kontrollera att inte batteripaketet skadas vid lyft!

Att lyfta en elbil MAHA MA STAR 2-pelarlyft
Lyfta elbil med hjulgafflar
Billyft med körbanor från MAHA, SUN Maskin & Service

2. Batterilyft

En batterilyft, även kallad lyftplattform, är ett bra hjälpmedel för att säkert och kontrollerat demontera och montera batteripaket. En batterilyft passar även för arbeten med motorer, växellådor och andra tunga delar på konventionella fordon.

Vår batterilyft har en specialdesignad lyftplatta som underlättar åtkomsten under fordonet. Lyftplattformen är såklart även av ett material som ej leder ström.

Batterilyft lyftplattform Ideal 1400kg

3. AC-maskiner för el- och hybridbilar

De flesta av våra AC-maskiner har, eller har möjlighet till, hybridfunktion för hybrid- och elfordon.

Den patenterade hybridfunktionen i både maskinerna från Ecotechnics och SUN kan automatiskt utföra en cirkulär spolning av serviceslangar och tillhörande interna delar av maskinen.

En specifik mjukvara skickar pulser med köldmedia genom slangar och maskin, sköljer bort och avskiljer eventuella rester av strömförande olja.

Det är viktigt att AC-maskiner med hybridfunktion används tillsammans med universal olja och spårmedel olja som inte är elektriskt ledande.

Hybridfunktion är standard i modellerna SUN DUAL GAS, ECK TWIN 12, SUN Blizzard, ECK FLAG, ECK NEXT Pro och ECK 3900 Premium. För VA500 12 finns hybridfunktion som tillval, men inte till specialanpassade fältserviceaggregatet ECK Land samt ECK Bus Pro.

AC maskiner för elbilar och hybridbilar från SUN Maskin & Service

4. Däckservice

Däck har blivit en allt större affär för verkstäder i och med elbilarnas intåg. Många hävdar även att dagens elbilar sliter däck snabbare än bilar gjorde förr. Oavsett kan olika däckmaskiner med möjlighet till 3D-dignostik vara ett steg till ett ökat serviceutbud i verkstaden.

Elbilar har ofta extra stora och tunga däck. Därför kan däckmaskiner med hjullyft vara effektivt och en god investering för arbetsmiljön.

Balanseringsmaskin med 3D-diagnos

Med en balanseringsmaskin utrustad med 3D-hjuldiagnos kan brister i däcket eller fälgen identifieras och diagnostiseras.

Med hjälp av linjelaserkameror skannas däck och fälg från olika håll med 3D-linjelaser. All data läses in i en enda mätning. Man kan bland annat se flat spots och/eller ”bromsplattor”, eller skador på däcksidor och fälg. Även mönsterdjup mäts och eventuell snedslitning på grund av felaktig hjulinställning upptäcks.

Våra premiummaskiner Hofmann Geodyna 8200/8250 utför 3D-analys och diagnostik av radiell skevhet i däck och fälg och kan optimera monteringen utifrån ett rundhetsperspektiv samt göra mönsterdjupsanalyser med mera.

Hofmann Geodyna 9000p kan dessutom utföra slitageanalys samt analys av hjulets dragningskraft i sidled och rekommendera optimal placering på ett fordon utifrån detta och hjulets rundhet.

Med RFV-funktion (Run-Out-Force vectoring) kan Geodyna 9000p räkna fram kraften som genereras av obalans och ojämnheter i däck/fälg. Maskinen mäter och analyserar slitbanan, sidoväggen och fälgen och får fram ett värde på den radiella kraftvariationen som hjulet genererar.

Både Hofmann Geodyna 8200/8250 samt 9000p finns i OEM-godkända utföranden för VAG, Daimler, BMW och Volvo.

Läs gärna mer i SUN Balanseringsskola.

Monteringsmaskiner för ”svåra däck”

Däckmaskiner som passar bra med elbilar och dess däck är våra Hofmann Monty 8800-serie samt Hofmann Monty Quadriga. De är anpassade att hantera alla typer av däck både enkla och ”svåra” (lågprofil-, UHP-, run-flat med mera).

Hofmann Monty 8800 finns i fler utföranden med eller utan sidoclinchlossare, hjullyft, chockluft och kamera.

Quadriga är speciellt utvecklad för att klara av stora hjul med lågprofildäck utan att skada vare sig dyra fälgar eller däck.

Båda monteringsmakinerna hanterar hjul med fälgdiameter upp till 30” och 47” hjuldiameter och finns i OEM-godkända utföranden för VAG, Daimler, BMW och Volvo.

Hofmann balanseringsmaskin-med-3D-diagnos från SUN Maskin & Service
Geodyna hjullyft
OEM-godkända-monteringsmaskin-från-Hofmann-och-SUN-Maskin-o-Service

5. TreadReader 3D-däckscanner

Däck har blivit en allt större affär i och med elektrifieringen av fordonsflottan. Det var något som märktes tydligt då TreadReader var vår mest populära produkt i vår monter under Automässan 2023.

Med en däckscanner kan mönsterdjup mätas upp exakt och avslöja ojämna förslitningsskador på däck på grund av felaktig hjulinställning, dåliga stötdämpare med mera och du får direkt en 3D-analys av däckmönstret.

I vårt sortiment finns en handhållen enhet och en överkörningsramp som mäter upp fordonsdäck på alla fordon upp till lätta lastbilar. Här genereras en detaljerad rapport med färgkodade 3D-modeller som visuellt beskriver resultatet.

Det samlas in ca 300 000 datapunkter med en noggrannhet av <0,2 mm vid en scanning. Smutsiga eller böta däck, grus, snö eller vinterdäck är inga problem. All data sparas på ett kostnadsfritt konto i molnbaserade TreadManager. Där skapas automatiskt en detaljerad rapport till kund för antingen e-post eller utskrift.

TreadReader fungerar ihop med Android, iOS och Windows Mobile.

Kompatibel med affärssystemet DäckData

Med TreadReader kan du enkelt skicka in mätdata direkt in i DäckData. Med smarta grafer och bilder på slitage är det enkelt att se eventuella snedslitage och boka in en hjulinställning och öka din lönsamhet samtidigt som dina kunder får ett mervärde.

DäckData är ett av norra Europas största affärssystem för däckbranschen och har idag 5000 användare på 2500 verkstäder. Affärssystemet DäckData hanterar hela däckaffären, och med detaljerade mätdata och 3D-modeller från TreadReader kan däckaffären utvecklas ytterligare.

TreadReader är en smart lösning som lämpar sig för alla typer av verkstäder som visar alla skanningsdata på ett enkelt och organiserat sätt, oavsett om du väljer den handhållna enheten eller golvrampen.

TreadReader-3D-däckscanner-handhållen
TreadReader-3D-mönsterdjupsmätare
TreadReader-3D-däckscanner-golvramp

6. Hjulinställning

På nya hjultyper till elfordon som exempelvis AUDI e-tron finns väldigt lite mellanrum mellan däck och fälg. Därför kan det kan vara svårt att fästa hjulhållaren vid hjulinställning.

Vi har olika typer av hjulhållare anpassade för elbilar eller andra fordon med just dessa hjultyper utan, eller med mycket litet, mellanrum mellan däck och fälg.

AC400 snabbhjulhållare i magnesium fästs på däcket och skonar även exklusiva fälgar. AC400 hjulhållarna är självcentrerande, är enkla att montera och klarar hjulstorlekar med ytterdiameter mellan 48 – 99 cm (19” – 39”).

Vi har även två modeller av VAS-godkända hjulhållnings-kit för elbilar inklusive olika adapters.

Hjulhållare-AC400-passar-bra-för-elbilar
VAS-godkänd-hjulhållare-för-elbilar

Kontakta oss