FAQ - Vanliga frågor

Välkommen till SUN’s FAQ. Här har vi samlat vanliga frågor för att du snabbt och lätt ska kunna få svar på dina funderingar.

Hittar du inte svar på din fråga, eller önskar ett mer utförligt svar, är du självklart alltid välkommen att kontakta oss direkt på telefon 054 – 85 00 75.

Vanliga frågor

Produkter

Vad menar ni med premium verkstadsutrustning?

Vi benämner våra produkter som premium för att vi aktivt valt att endast saluföra verkstadsutrustning från Europas ledande leverantörer.

Vår målsättning är att erbjuda produkter med den högsta kvalitet som finns på marknaden.

Varför är era produkter dyrare än andras?

Bra kvalité kostar. Våra europeiska leverantörer arbetar aktivt med egen produkt- och patentutveckling. Då våra leverantörer har egen tillverkning i Europa kan vi även garantera god åtkomst till reservdelar under många år.

Vi är övertygade om att livstidskostnaden för våra produkter är betydligt lägre än för lågprisprodukter.

Varför säljer ni inte billigare produkter?

Vår målbild är inte att sälja så många maskiner som möjligt, utan att sälja de bästa maskinerna.

Verkstadsutrustning av premiumkvalité som håller och är säker att använda under många år.

Kan jag köpa av er som privatperson?

Ja, vi säljer även till privatpersoner. Kontakta någon av våra säljare för mer information.

Vad betyder OEM?

OEM står för Original Equipment Manufacturers. Som OEM-återförsäljare erbjuder vi verkstadsutrustning som är speciellt framtagen enligt märkesverkstädernas unika krav.

Det handlar främst om specifika krav på funktioner och prestanda, men även färgsättning.

Har ni ett showroom med era produkter?

Vi har endast ett fåtal mindre maskiner vid vårt huvudkontor i Karlstad. Kontakta gärna någon av våra säljare och se om det finns möjlighet att besöka någon av våra kunders anläggningar för att se på någon specifik utrustning.

Vart tillverkas MAHA’s produkter?

MAHA’s verkstadsutrustning tillverkas i MAHA’s egen fabrik i Haldenwang i södra Tyskland.

Vart tillverkas Hofmann’s produkter?

Hofmann är ett varumärke inom Snap-on Equipment. Hofmann’s produkter tillverkas huvudsakligen i Italien, men vissa produkter kan vara tillverkade i USA eller i Ungern.

Service och reservdelar

Hur snabbt kan jag få service?

Vår målsättning är att ge den bästa servicen så snabbt vi kan, men ibland är det många som vill ha hjälp samtidigt. Vid toppar, storhelger och semestertider kan det bli längre väntetider.

Vi rekommenderar starkt att skriva ett serviceavtal där du får inplanerade besök och därav minskar risken för plötsliga driftstopp i din verksamhet.

Har ni reservdelar till alla era produkter?

De allra flesta produkter har ett stort utbud av olika reservdelar. De mest vanligt förekommande tillbehören och reservdelarna finns hemma i lager, övriga tas hem från specifik leverantör. Leveranstiden rör sig oftast kring en vecka, 5–7 arbetsdagar.

Hur länge finns det reservdelar till era maskiner?

Reservdelar finns under hela produktens aktiva tid och i regel minst 10 år efter säljslut. Som exempel kan nämnas att de MAHA lastbilsbromsprovare som installerades i Sverige i mitten på 1990-talet har fortfarande full tillgång på reservdelar!

Vilka garantier finns på produkterna?

Alla våra produkter omfattas av en viss garanti vilket är olika mellan olika leverantörer och produktgrupper. De allra flesta maskiner omfattas av en produktgaranti på 2 år.

Servar ni all verkstadsutrustning?

Vi servar, kalibrerar och reparerar all utrustning som vi själva sålt och som våra tekniker är utbildade på. Vill du ha hjälp med utrustning av något annat fabrikat, hör av dig till vår serviceavdelning på telefon 054 – 85 55 92 alternativt e-post service@sunmaskin.se och se vilka möjligheter som finns.  

Vad innebär ett serviceavtal hos er?

Med ett serviceavtal undviker du onödiga driftstopp och inkomstbortfall. Vi kommer till dig och servar och kalibrerar dina maskiner 1-2 gånger per år beroende på produkttyp.

Rätt justerade maskiner, med spårbar kalibrering, uppfyller kravet för ackrediterad och kontrollerad verkstad.

Hör av dig till vår serviceavdelning på 054 – 85 55 92 alt. service@sunmaskin.se och anmäl ditt intresse. 

Vad kostar ett serviceavtal?

Ett serviceavtal kostar ingenting. Men självklart tar vi ut en avgift för det arbete som utförs samt de förbrukningsvaror och reservdelar som används.

Vad innebär ackrediterad service?

Vi kalibrerar utrustning som exempelvis avgasmätare, bromsprovare och tryckgivare. SUN Maskin & Service är ackrediterade av SWEDAC enligt ISO 17025 som ett kalibreringslaboratorium att kalibrera testutrustning.

Den svenska standarden SS-EN ISO/IEC 17025:2018 upptar samtliga krav enligt den internationella standarden ISO/IEC 17025:2017.

Vi utför också kalibreringar där ackreditering ej erfordras.

Varför kommer jag inte fram på er servicetelefon?

Ibland är det många som ringer samtidigt på vår servicetelefon. Om du inte kommer fram, prova att ringa tillbaka lite senare eller välj en annan avdelning i vår växel. Du kan alltid kontakta service via e-post service@sunmaskin.se.

Vart ska jag skicka in maskiner som ska på service?

Serviceärenden diskuteras i första hand med vår serviceavdelning. Efter uppgörelse kan maskiner och utrustning som ska servas eller kalibreras skickas till oss på adress:

SUN Maskin & Service AB
Lovartsgatan 8
652 21 Karlstad

När produkter skickas till oss skall formuläret ”Service- och returformulär” bifogas försändelsen.

Ladda ned formuläret här:

Frakt och leverans

Hur lång är leveranstiden?

Lagervaror beräknas anlända inom 1–4 dagar beroende på produkt, behov av kalibrering, uppstartkontroll med mera.

För leveranser från någon av våra leverantörer beräknades normalt leveranstider på 3–15 veckor. Men under pandemin och efterföljande period av komponentsbrist med mera har dock leveranstiderna ökat.

Din säljkontakt här på SUN kommer ge dig information om hur leveransstatusen ser ut just nu för de produkter du är intresserad av. 

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden beror på många faktorer som transportsträcka och produktens lastningsmöjligheter.

Gods kan gå från vårt lager här i Karlstad eller direkt till er från leverantören. Vid en order beräknas frakten enligt just din beställnings specifika förhållanden. 

Levererar ni till länder utanför Sverige?

Vi är återförsäljare för den svenska marknaden i huvudsak, men vi kan i enstaka fall leverera utomlands. Kontakta en av våra säljare för mer information.

Ekonomi

Vilka betalningsvillkor har ni?

Fakturor ska betalas inom 30 dagar. För enskild firma och privatkunder tillämpas förskottsbetalning.

Vi skickar fakturor som e-faktura eller pdf. Ange korrekt faktureringsuppgifter till din säljkontakt här på SUN.

Hur blir jag kund hos er?

Din säljkontakt här på SUN registrerar dig som kund hos oss efter godkänd offert.

Kan jag delbetala en faktura?

Vi tillämpar inte delbetalning av fakturor. Däremot erbjuder vi leasingavtal via Siemens finans. Diskutera gärna leasing med din säljkontakt.

Kan man leasa utrustning av er?

Ja, vi erbjuder leasing via Siemens Finans och Nordea Finans. Köpet kan då delas upp på mellan 24-72 månader, plus ränta och amorteringsavgift.

Diskutera vilka leasingmöjligheter som finns med din säljkontakt här på SUN.

Hur fungerar ett leasingavtal?

Med ett leasingavtal via Siemens Finans eller Nordea Finans kan du dela upp ditt köp på 24-72 månader. Räntor och avgifter tillkommer.

Diskutera vilka leasingmöjligheter som finns med din säljkontakt här på SUN.

Vad är er faktureringsadress?

Fakturor till SUN Maskin & Service AB skickas som Pdf till invoice@sunmaskin.se.

Vi tar även gärna emot fakturor som e-faktura. Kontakta ekonomi@sunmaskin.se för mer information.

Reklamation och retur

Hur gör jag en retur?

Returer diskuteras i första hand med din säljkontakt här på SUN. Efter uppgörelse kan maskiner och utrustning som ska returneras skickas till oss på adress:

SUN Maskin & Service AB
Lovartsgatan 8
652 21 Karlstad

När produkter skickas till oss skall formuläret ”Service- och returformulär” bifogas försändelsen.

Ladda ned formuläret här:

Hjulinställning VAS-godkänd John Bean

Se våra utbildningar

Vi på SUN verkar för att alla medarbetare inom fordonsbranschen har rätt utbildning för att använda maskiner, tolka resultat och utföra jobbet på absolut bästa sätt.

Därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper kring bland annat avgasanalys, ackreditering, bromsprov, billyftar och däckbalansering.

Söker du utbildning för någon specifik produkt eller arbetsmoment?
Kontakta oss på 054 – 85 00 75 och se om vi kan möta upp er förfrågan.

SUN Maskin & Service huvudkontor Karlstad

Kontakta oss

Du är alltid välkommen att kontakta oss i stort som smått. Du når oss bäst på telefon 054 – 85 00 75.

Via länken nedan hittar du kontaktuppgifter till alla avdelningar på SUN Maskin & Service AB.

Kontakta oss